Seniorzy na jodze

zbiorowe

Zanim wezmą udział w zajęciach mają sporo obaw. Czy sobie poradzą, czy nie staną się pośmiewiskiem, czy ciało będzie chciało współpracować? Dlatego, pierwsze co trzeba stworzyć na zajęciach jogi dla Seniorów to poczucie bezpieczeństwa. Potem, już samo się dzieje.

Przez 10 lat prowadziłam zajęcia jogi dla Seniorów w Poznaniu, dlatego, kiedy zamieszkałam na rancho w śród łąk pod Dzierżoniowem, skierowałam swoje kroki do Dziennego Domu Opieki Senior +. Zaproponowałam wspólną praktykę zaraz po wakacjach, to było lato 2017r. Kierownik placówki uśmiechną się, wypytał o szczegóły, zgodził się ochoczo, bo to człowiek o otwartej głowie, ale kiedy wychodziłam powiedział do mnie: „Trudno mi wyobrazić sobie naszych seniorów ćwiczących na matach na podłodze.”

Można było przypuszczać, że w małej miejscowości Seniorzy nie będą chcieli praktykować. Co innego mieszkańcy dużych miast, tam wszystko jest bardziej dostępne i znane. W małym miasteczku proboszcz lokalnej parafii mógłby mieć zupełnie inne zdanie na temat korzyści płynących z takich zajęć i jego opinia mogłaby być kluczowa.

A jednak, jest wiosna 2019 roku. Zajęcia jogi odbywają się w Dziennym Domu Opieki Senior + 2 razy w tygodniu. Uczestnicy przychodzą czasami godzinę wcześniej, żeby zarezerwować sobie matę i miejsce na sali. Grupa liczy ok. 30 osób i ciągle pojawiają się nowi.

Korzyści wynikające z regularnej praktyki są powszechnie znane i dokładnie takie same dla ludzi młodych jak i dla seniorów. Ale, jest jednak kilka korzyści charakterystycznych szczególnie dla tej grupy uczestników:

Osoby starsze cierpiące często na schorzenia przewlekłe, boją się o swoje ciało. Świadomie unikają na co dzień niektórych ruchów, poruszając się tylko w zakresie bezpiecznym i przewidywalnym. Zasada jest jednak prosta: Im mniej się ruszasz, tym mniej się ruszasz! Minimalizowanie ruchów powoduje pogłębianie się ograniczeń i rosnący lęk o swoje ciało, doprowadzający w efekcie do zamknięcia się osoby starszej we własnym mieszkaniu, w bezpiecznej przestrzeni. Regularna praktyka jogi pozwala na przećwiczenie pewnych potencjalnie trudnych ruchów w bezpiecznych okolicznościach. Stąd, skłon w Padangustaasanie i asekurowany, łagodny powrót do pozycji wyprostowanej jest nie tylko praktyką jogi, ale praktyką życia i oswajaniem własnego ciała. Praktyka asan pozwala zrozumieć własne ograniczenia ale też dostrzec możliwości, nadal kryjące się w ciele.

Innym ważnym elementem jaki wnoszą zajęcia jogi w życie seniorów jest towarzystwo. Uczestnicy zajęć często zyskują nowe grono znajomych, wychodzą z domu i chętnie biorą udział w zajęciach plenerowych oraz innych aktywnościach.

Grupa w Dzierżoniowie jest bardzo zróżnicowana, wśród uczestników są osoby w wieku 58 i 85 lat, są seniorzy bardzo sprawni oraz tacy którym nawet najprostsze ruchy sprawiają kłopoty. Dlatego, praktyka musi być prowadzona jednocześnie na wielu poziomach zaawansowania. Tą samą pozycję można przyjąć siedząc na macie lub na krzesełku.

Dodatkowym ważnym elementem praktyki jogi dla Seniorów jest Pranajama. Wielu z uczestników ma krótki, ciężki oddech, a każdy wdech sprawia wyraźny problem. Wprowadzenie choćby kilku minut pracy ze świadomych oddechem pomaga uczestnikom zauważalnie uspokoić ciało.

Artykuł ukazał się w sierpniowym numerze miesięcznika Joga

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s